CoDAS
https://www.codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202019135
CoDAS
Artigo Original

The impact of vocal tuning in the perceptual auditory judgment of normal and deviated voice qualities

O impacto da afinação vocal na análise perceptivo-auditiva de vozes normais e alteradas

Martha Takishima; Ingrid Gielow; Glaucya Madazio; Mara Behlau

Downloads: 0
Views: 500

Abstract

Purpose: To evaluate the ability that in tune and out of tune individuals have to identify normal and deviated voice qualities and to compare it with their performance in auditory processing tests and perceptual judgment. Method: The study investigated 15 in tune and 15 out of tune individuals. Participants were matched for age and sex, were amateur choir singers, had normal hearing thresholds and normal vocal quality. All individuals underwent Pitch-matching scanning to be classified as in or out of tune. Next, they performed the Pitch Pattern Sequence (PPS) and the Duration Pattern Sequence (DPS) tests and the perceptual judgment of 36 voices plus 20% of repetition for reliability analysis. Results: The out of tune individuals had worse performance in the PPS and DPS for both ears (p=0.002 RE; p=0.001 LE; p=0.009 DPS); no difference was observed in the perceptual judgment and the reliability (p=0.153). However, participants with normal PPS and DPS had better performance in the perceptual judgment and better reliability (p=0.033). Thus, individuals with disorders in temporal auditory processing skills have greater difficulty in the perceptual judgment and have lower intra-rater reliability, despite being in or out of tune. Conclusion: It can be observed that voice tone is not required to guarantee good perceptual judgment. However, temporal patterns and intra-rater reliability are essential to perceptually assess normal and altered voice qualities. Therefore, auditory training should be included in programs that aim to develop voice perceptual judgment abilities.

Keywords

Music; Auditory perception; Hearing tests; Vocal training; Screening; Voice

Resumo

Objetivo: Avaliar a habilidade de identificação de vozes normais e alteradas por indivíduos afinados e desafinados, comparando seu desempenho nos testes de processamento auditivo e na avaliação perceptivo-auditiva. Método: Participaram 15 indivíduos afinados e 15 desafinados pareados quanto à idade e sexo, oriundos de um coral amador, com limiares auditivos e qualidade vocal dentro dos padrões de normalidade. Todos foram submetidos à Triagem da Afinação vocal para a alocação nos grupos de afinados e desafinados. Em seguida, realizaram o Teste Padrão de Frequência (TPF), Teste Padrão de Duração (TPD) e análise perceptivo-auditiva de 36 vozes, mais 20% de repetição para teste de confiabilidade. Resultados: Os indivíduos desafinados apresentaram resultados estatisticamente menores que os afinados no TPF e no TPD para ambas as orelhas (p=0,002 OD; p=0,001 OE; p=0,009 TPD). Resultados da análise perceptivo-auditiva e da confiabilidade não apresentaram diferença (p=0,153). Contudo, esses resultados foram melhores quando comparados os participantes com valores normais no TPF e TPD, em relação aos resultados alterados (p=0,033). Assim, participantes com testes temporais de processamento auditivo alterados apresentaram maiores dificuldades na análise perceptivo-auditiva e menor confiabilidade intrassujeito, independentemente de serem ou não afinados. Conclusão: Percebe-se que a afinação vocal não é um pré-requisito para a realização de uma boa avaliação perceptivo-auditiva da voz, mas os padrões temporais e a confiabilidade intrassujeito estão notavelmente associados à análise perceptivo-auditiva de vozes normais e alteradas. Assim, sugere-se que o treinamento auditivo seja contemplado em programas de desenvolvimento da habilidade de realizar avaliação perceptivo-auditiva da voz.

Palavras-chave

Música; Percepção auditiva; Testes auditivos; Treinamento da voz; Triagem; Voz

Referências

1 Houaiss, A. (Ed.). Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva; 2001 [ Links ]

2 Sobreira S. Desafinação Vocal. 2ª ed. Rio de Janeiro: Musimed; 2003 [ Links ]

3 Heresniak M. The care and training of adult bluebirds: teaching the singing impaired. J Singing. 2004;61(1):9-25 [ Links ]

4 Estis JM, Dean-Claytor A, Moore RE, Rowell TL. Pitch-matching accuracy in trained singers and untrained individuals: the impact of musical interference and noise. J Voice. 2011;25(2):173-80. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2009.10.010 [ Links ]

5 Ishii C, Arashiro PM, Pereira LD. Ordering and temporal resolution in professional singers and in well tuned and out of tune amateur singers. Pro Fono. 2006;18(3):285-92 [ Links ]

6 American Speech-Language-Hearing Association. (2005). (Central) Auditory Processing Disorder [Technical Report]. Disponível a partir do http://www.asha.org/policy [ Links ]

7 Shin JB. Temporal processing: the basics. Hear J. 2003; 56(7):52. https://doi.org/10.1097/01.HJ.0000292557.52409.67 [ Links ]

8 Santos DG, Bouzada MAC. O processamento auditivo central e a desafinação vocal. Inter Science Place. 2013; 25(1): 102-105. https://doi.org/10.6020/1679-9844/2506 [ Links ]

9 Patel S, Shrivastav R. Perception of dysphonic vocal quality: some thoughts and research update. Perspect Voice Voice Dis. 2007;17:3-6. ASHA SID-3. https://doi.org/10.1044/vvd17.2.3 [ Links ]

10 Behlau M. Avaliação de voz. In: Voz: O livro do especialista. Rio de Janeiro: Revinter; 2001. p.96-99 [ Links ]

11 Kreiman J, Gerrat BR, Precoda K & Berke GS. Individual diferences in voice quality perception. J Speech Hear Res.1992; 35:512-20. https://doi.org/10.1044/jshr.3503.512. PMid:1608242 [ Links ]

12 Moreti F., Pereira L.D., Gielow I. Pitch-matching Scanning: comparison of musicians and non-musicians' performance. J Soc Bras Fonoaudiol. 2012;24(4):368-73. https://doi.org/10.1590/S2179-64912012000400013 [ Links ]

13 Hirano M. Clinical examination of voice. New York: Springer Verlag; 1981 [ Links ]

14 Musiek, F.E. Frequency (pitch) and duration patterns test. J. Am. Acad. Audiol.1994; 5:265-8. PMid:7949300 [ Links ]

15 Petrini K, Crabbe F, Sheridan C, Pollick FE. The music of your emotions: neural substrates involved in detection of emotional correspondence between auditory and visual music actions. PLoS One. 2011;6(4):e19165. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0019165. PMCID:PMC3084768. PMid:21559468 [ Links ]

16 Hu H, Liu Y, Guo Z, Li W,Liu P, Chen S, Liu H. Attention Modulates Cortical Processing of Pitch Feedback Errors in Voice Control. Sci Rep.2015; 5: 7812. https://doi.org/10.1038/srep07812 [ Links ]

17 Ramos JS, Feniman MR, Gielow I, Silverio KCA. Correlation between Voice and Auditory Processing. J Voice. 2018;32(6):771.e25-771.e36. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2017.08.011. PMid:28967586 [ Links ]

18 Lacerda O. Classificação das vozes. In: Lacerda O. Compêndio de teoria elementar da música. 12a ed. São Paulo: Ricordi; 1961. p.125-8 [ Links ]

19 Nemr K, Simões-Zenari M, Cordeiro GF, Tsuji D, Ogawa AI, Ubrig MT, et al. GRBAS and Cape-V Scales: high reliability and consensus when applied at different times. J Voice. 2012;26(6):812e17-22. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2012.03.005. PMid:23026732 [ Links ]

20 Bele I. Reliability in perceptual analysis of voice quality. J Voice. 2005;19(4):555-73. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2004.08.008. PMid:16301102 [ Links ]

21 Englert Marina, Madazio Glaucya, Gielow Ingrid, Lucero Jorge, Behlau Mara. Influência do fator de aprendizagem na análise perceptivo-auditiva. CoDAS [Internet]. 2018 [cited 2019 Feb 21] ; 30( 3 ): e20170107. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822018000300304&lng=en. Epub June 07, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017107 [ Links ]

22 Momensohn-Santos TM, Branco-Barreiro FCA. Avaliação e intervenção fonoaudiológica no transtorno de processamento auditivo. In: Ferreira LP, Befi-Lopes DM, Limongi SCO. Tratado de Fonoaudiologia. São Paulo: Roca; 2004. p. 553-68 [ Links ]

23 Musiek, F.E.; Baran, J.A.; Pinheiro, M.L. Duration pattern recognition in normal subjects and patterns with cerebral and cochlear lesions. Audiology.1990; 29: 304-13. https://doi.org/10.3109/00206099009072861. PMid:2275645 [ Links ]

24 Kreiman J, Gerrat BR, Kempster GB, Erman A, Berke GS. Perceptual evaluation of voice quality: review tutotial na a framework for future research. J Speech Hear Res.1993; 36:21-40. https://doi.org/10.1044/jshr.3601.21. PMid:8450660 [ Links ]

25 Iwarsson J, Reinholt Petersen N. Effects of Consensus Training on the reliability of Auditory Perceptual ratings of voice quality. J Voice. 2012; 26(3): 304-12. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.06.003. PMid:21840170 [ Links ]

26 Freitas SV, Pestana PM, Almeida V, Ferreira A. Audio-perceptual evaluation of Portuguese voice disorders - an inter and intra-judge reliability study. J Voice. 2014;28(2):210-5. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.08.001 [ Links ]

27 Costa FP, Yamasaki R, Behlau M. Influência da escuta contextualizada na percepção da intensidade do desvio vocal. Audiol Commun Res. 2014; 19(1): 69-74. https://doi.org/10.1590/S2317-64312014000100012 [ Links ]

28 Englert Marina, Lima Livia, Constantini Ana Carolina, Latoszek Ben Barsties v., Maryn Youri, Behlau Mara. Acoustic Voice Quality Index - AVQI para o português brasileiro: análise de diferentes materiais de fala. CoDAS [Internet]. 2019 [cited 2019 Feb 23] ; 31( 1 ): e20180082. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822019000100303&lng=en. Epub Feb 11, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018082 [ Links ]

29 Bassich CJ, Ludlow CL. The use of perceptal methods by new clinicians for assessing voice quality. J Speech Hear Disord.1986; 51:125-33. https://doi.org/10.1044/jshd.5102.125. PMid:3702360 [ Links ]

30 De bodt FL, Vab de Heyning PH, Wuyst FL, Lambrecht L. The perceptual evaluation of voice disorders. Acta Otolaryngol Belg.1996; 50:283-91. PMid:9001637 [ Links ]


Submetido em:
27/05/2019

Aceito em:
17/09/2019

5f35da880e8825272f58729a codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections